Az EgészségAblak az ellátórendszer ügyfélszolgálata, amelynek célja, hogy a beteget tájékozottan juttassák el az ellátások helyszínére, ennek pedig egyik eszköze a Járóbeteg Irányítási Rendszer (JIR) – fogalmazott Szondi Zita, az Országos Kórházi Főigazgatóság alap- és szakellátásért felelős főigazgató helyettese a Magyar Kórházszövetség XXXVI. Kongresszusának pénteki zárónapján, ahol a JIR fél éves működésének tapasztalatiról számolt be.

A JIR európai uniós informatikai fejlesztés, egyben „eszközszállító” projekt, amelynek keretében sorszámhúzó automatákat, kijelzőket, sorszámnyomtatókat, páciens elégedettségmérőket és telefonokat is vásároltak az intézmények számára.

Az országos JIR-en belül az intézmények Járóbetegirányítást Támogató Rendszert (JTR) működtetnek. A betegirányítási csoportokat (BCS) és betegfogadó irodákat intézményenként állítják fel, call-centerek pedig központi és lokális helyszíneken működnek. Az OKFŐ nemrégiben lefolytatott ellenőrzése során kiderült, hogy a feladatellátást sok esetben nehezíti a munkaerőhiány, ennek szűkössége miatt erőforrás-optimalizációra, az informatikai lehetőségek jobb kihasználására van szükség. A helyszíni ellenőrzések során azonban utóbbiaknál is találtak problémákat. Néhány intézményben elmaradt a JTR és a kórházi informatikai rendszer (HIS) integrációja, elavultak a telefonközpontok és nem üzemelték be a betegbehívókat.

Tavaly novemberben 83 intézményt vontak a JIR alá, így már több mint 5600 szakrendelésen működik, ezek március óta az EESZT-ben követhetik saját időpontjaikat. A Digitális Előjegyzési Rendszer (DER) a JIR-en kívüli szakrendeléseket is érinti, mindazokat ahol heti 200 óra feletti a rendelési idő. Idén júliustól újabb 101 intézmény szakaszos csatlakozását tervezik a rendszerhez.

Az eddigi, gyakorlati tapasztalatok alapján egyszerűsítik a JIR-t, a jelenlegi 5 előjegyzési időtípus helyett kettő marad. Míg a publikus kategóriában bárki lefoglalhatja az időpontokat – saját, vagy más intézmény, háziorvos, páciens – a JTR-ben, az EESZT-ben vagy a hozzá kapcsolódó applikáción keresztül, addig az intézményi kategóriában csak a BCS vagy a rendelési időt biztosító szervezeti egység foglalhat időpontot kontroll vagy konzílium, soron kívüli ellátás céljából a JTR-ben.

Az OKFŐ nemcsak az intézmények aktivitását figyeli, monitorozva, hogy mennyi a foglaltság, de azt is, hogy milyen a lefoglalt, de a rendelésen nem megjelent betegek aránya – jelezte Szondi Zita, hozzátéve, hogy a transzparens időpont foglalási rendszer javítja a hozzáférést, és megoldást jelent a lakosság számára legégetőbb problémára, azaz, hogy miként és mikor jut be az orvosi rendelésre.

 

Forrás: medicalonline
Kép: Freepik