Skill-labort adtak át a szekszárdi kórházban
A Tolna Megyei Balassa János Kórházban 2022. június 8-án ünnepélyes keretek között adták át a gyakorlati képzést 21. századi eszközökkel segítő skill-labort. A kórház most átadott létesítménye része annak az EFOP-projektnek, amely összesen 13,557 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást biztosít az országos skill-laborhálózat fejlesztésére. A bemutatóval összekötött átadó rendezvényen részt vett Dr. Németh Csaba, a Balassa-kórház főigazgatója, Dr. Rendeki Szilárd, a Pécsi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Kar Szimulációs Oktatási Központjának igazgatója, Dr. Bráth Endre, az Országos Kórházi Főigazgatóság orvosszakmai szakértője, valamint Dr. Horváth Attila, a szekszárdi skill-labor felelőse.
A skill-labor olyan szimulációs eszközökkel felszerelt egység, ahol orvosok és egészségügyi szakdolgozók, orvostanhallgatók és ápolóképzésben résztvevők gyakorolhatják a betegellátást, ahol valósághű körülmények között oktathatók a diagnosztikus, terápiás, köztük életmentő beavatkozások.
Az ünnepségen megjelent vendégeket és kórházi dolgozókat elsőként az intézmény főigazgatója, Dr. Németh Csaba köszöntötte, kiemelve, hogy mivel az intézmény egyúttal a Pécsi Tudományegyetem oktató kórháza is, így nemcsak az itt dolgozók számára, de az egyetemmel való együttműködésben is fontos állomás az új oktatási létesítmény használatba vétele. A PTE képviseletében Dr. Rendeki Szilárd köszöntőjében elmondta, hogy az ÁOK pécsi skill-laborjának munkatársai a kezdetektől jó szakmai kapcsolatot ápolva segítették szekszárdi kollégáikat a fontos, új gyakorlati hely legjobb kialakításában, amelynek örömmel látja mostani eredményét. A továbbiakban két szakmai előadást hallhattak a résztvevők: az OKFŐ részéről Dr. Bráth Endre mutatta be a „Skill-laborok fejlesztése” uniós projekt keretében 19 helyszínen - 3 egyetemi skillközpontban (Debrecen, Pécs, Szeged) és a szakmai irányításukkal működő 16 oktatókórházi skill-labor bevonásával - kiépített, országos skill-laborhálózatot. Ezt követően Dr. Horváth Attila, a szekszárdi skill-labor felelőse beszélt a labor kialakításáról, a lehetőség megragadásától a megvalósításig.
A megnyitót követően, a szakmai nap a demonstrációs termekben folytatódott, ahol a vendégek megtekinthették az oktatást támogató SZOTA informatikai rendszert, a nőgyógyászati ultrahang szimulátort, kipróbálhatták az anatómiai oktatást forradalmasító AR-szemüveges (kiterjesztett valóság) szimulációt, a legmodernebb ambu-babák segítségével csecsemő- és kisgyermek újraélesztési bemutatót láthattak és a laparoszkópos műtéti technika gyakorlására szolgáló pelvi tréner segítségével saját maguk is érzékelhették, miért fontos egy ilyen innovatív gyakorlati hely a hatékony szakemberképzésben.
A kórház „lila” épületének első emeletén, 330 m2 területen kialakított laborban egy elméleti oktatóterem, két demonstrációs terem, műtő zsilippel, tanári szobák, eszközraktár és öltözők is helyet kaptak, berendezései között pedig több száz szimulációs eszköz található. Az itt zajló, a skill-projekthez tartozó oktatási tevékenységek szervezését Dr. Horváth Attila szakorvos és Breitenbach Angéla okleveles egészségügyi tanár, a skill labor kórházi szakmai asszisztense irányítja. Az eddigi tapasztalatok szerint a legnagyobb igény az ápolási, illetve szakápolási tevékenységek gyakorlása, az alapszintű reanimáció, az akut kórképek ellátása, valamint az aneszteziológia és intenzív terápia manuális beavatkozásainak gyakorlása iránt mutatkozik. Az országos skillhálózat részeként megvalósult szekszárdi skill-labor fontos szerepet vállalhat a jövőben az egészségügyi gyakorlati oktatásban, az egyetemi- és középfokú szakemberképzésben egyaránt.
Az eseményt a PTE ÁOK skill-labor vezető munkatársain és az OKFŐ skill-projekt szakemberein kívül megtisztelték jelenlétükkel a PTE ETK és a Szegedi Tudományegyetem skillközpontjainak delegációi, valamint a Dombóvári Szent Lukács Kórház, a Bonyhádi Kórház és Rendelőintézet, a Paksi Gyógyászati Központ főigazgatói és ápolási igazgatói, illetve a PTE Kelemen Endre Egészségügyi Technikum és Szakképző Iskola gyakorlati oktatásvezetője is.
A projekt a Széchenyi 2020 program keretében, az Európai Regionális Fejlesztési Alap támogatásával valósul meg.